Kezdetnek és napindítónak nem rossz, ha a vezérképviselet udvarán öt Lamborghinivel találja magát szembe az ember, kicsit hátrébb meg még kettő parkol... A nap fénypontja, hogy a hazai szaksajtóban talán elsőként kipróbálhattuk az olasz gyár különlegességeit.
A márkanevet és a leszegett fejű bika jelképet az emberek többsége a sportautókról ismeri, pedig Ferruccio Lamborghini mint befutott traktorgyáros állított be Ferrarihoz különleges igényeivel, amelyek közlése után Enzo Ferrari távozásra szólította fel. Innen indult a lapos autók karrierje (1963). Ugyanaz a név, jelkép a gyors kocsikon kívül három műfajban tűnik fel. Talán az 1949-ben indult traktoros a legismertebb, ma az alapító család kezében csak az iroda és épületek klimatizálásával foglalkozó üzlet és az iparban használatos hidraulika rendszerek készítése található.
|
A mezőgazdasági munkák minden apró részterületének a lefedésére alkalmas a traktorkínálat. A legalján a csöppnyi, lánctalpas Grimper található háromféle változatban, fülke nélkül szállítva. A hagyományos traktorok között a gyümölcsösökben, szőlőskertekben az R1 nyitja a sort, amely apránként növekedve elmegy egészen az R7-ig. Hogy a választás ne legyen egyszerű, mindegyik elérhető legalább két-három teljesítményű változatban...
Az R4 105 TD típust volt mód vezetni, a motorja 6000 köbcentis, 103 lóerőt és 391 Nm-t teljesít. A fülkében elsőként a sok kapcsoló, pedál tűnik fel, fékpedálból kettő is van, ami együtt és külön-külön is működtethető. Az oka a megoldásnak, hogy külön fékezhető a jármű jobb és bal oldala. A haszna az egyoldali fékezésnek, hogy az egyiket lassítva és a kormányt fordítva a fordulókör alaposan csökkenthető.
|
Az elindulás nem a hagyományos módon történik. A motor beindítása után elsőként az irányváltókarral meghatározzuk, hogy előre vagy hátra akarunk menni. Utána beszabályozható a sebesség, ami lehet a szántáshoz használt csigatempó vagy az országúti haladás. Ha mindez megvolt, jöhet a váltás a hagyományos H alakban kiosztott sebességekkel. Bonyolítja a helyzetet, hogy kézzel, lábbal is adagolhatjuk a gázt és beállíthatjuk egy állandó állásra. Jó az egészben, hogy az elsőre bonyolultnak hangzó kezelés könnyen megtanulható, a masina fordulékonysága a méretekhez képest kiváló, a kormányzás pedig igen közvetlen.
A fülke megér egy misét, a padlótól a tetőig érő ablakok révén a kilátás parádés mindenfelé, az ajtó tiszta üveg. A műszerfalon a fordulatszámmérő uralja a terepet, mellette a jármű ábrája és sok apró kijelző. A munkagéphez nem szokott vezetőnek feltűnik a kilométerszámláló, aminek az alján nem a megszokott mértékegység található, hanem a teljesített üzemóra.
Igazi luxust és magas szintű megoldásokat az a R7-nél láttuk. Belülről a motorok gázmarkolatához hasonlóan, egy markolat csavarásával nyitható az ajtó, ez ötletes és könnyen kezelhető. Kettő darab légszűrőbetéten keresztül áramlik a levegő a fülkébe, aki permetezőszerrel dolgozik, annak ajánlható az aktív szenes kivitel, a légkondicionáló természetes. Az ülés mellett a fülke is kapott légrugózást. A műszerfal itt már egy ezüst színű műanyag betétben található.
A váltó és a hajtás terén "bolondbiztos" technikát alkalmaztak, amit SBA-val jelöltek. A működéséről annyit, hogy a vezetőnek nem kell figyelnie a talajviszonyok, a sebesség alakulására, a 4x4-es rendszer és a differenciálzár oldása automatikusan megy végbe. A Power Shiftre keresztelt automataváltó nagyban megkönnyíti a vezetést, akár a személyautóban, gombnyomásra lehet le-fel váltani vagy automataként használva csak nyomni a gázt.
A sofőr jobb oldalán és az ülés könyöklőjében elrejtve komoly kapcsolóhalmazt helyeztek el. A kettős fékpedál itt is megtalálható. Az elektronikáról annyit, hogy a személykocsikban alkalmazott kábeltakarékos adatbusz rendszert (CAN) használják. Az ismételhető program lépések funkció (ASD) egy gombnyomásra működésbe hozható, így a sok lépésből álló manőverek teljesen automatizálhatók. Csemege a műszaki dolgok iránt vonzódóknak az igen maszív motor-váltó együttes, ez a két elem a főtartó, mivel nincs alváza a Lamborghininek.
Az elit autó és mezőgazdasági jármű között találni néhány közös vonást. Az egyik, hogy a traktorok is csak megrendelésre készülnek és a vevő igénye szerint épülnek. Ez az üzletkötők dolgát alaposan megnehezíti, mert alap abroncs sincs megadva, gumiból is többféle létezik egy típushoz, nem beszélve a különféle segédhajtásokról, apróbb dolgokról. A formatervezés terén szintén találni párhuzamosságokat. Ennek egyik jele az egységes, elegáns ezüstszínű fényezés, a másikat a motorházak jobb szélén találni. A kis táblácska felirata arról tanúskodik, hogy az évszázad tervezőjének megválasztott Giurgiaro cége, az Italdesign álmodta meg a csinos külsőt és a belsőt. A mindkét vállalatnál használt filozófia részét képezi a magas szintű technika beépítése. A legfőbb közös nevező a bika, amely a kocsik elején-hátulján és a kormány közepén is ott díszeleg.
|
A hazai és az európai piacon 21 ismert márka küzd a vásárlók kegyeiért, ez a létszám körülbelül 400 típust takar. A lóerőszám 30 pacitól indul, a vége a 480-500 lóerős monstrumokkal zárul. A traktorok világa igen színes, az uralkodó trendek kísértetiesen hasonlítanak az autóiparban bekövetkezett változásokra.
A márkák között alig található egyedül boldoguló (John Deere) a többiek felvásárlások vagy társulások útján próbálnak meg túlélni. A Lamborghini nincs egyedül, a bika jelképű vállalat már az 1980-as években elkerült eredeti tulajdonosától. A mai állás úgy néz ki, hogy az eredetileg svájci Hürlimann, a Deutz-Fahr és a Lamborghini működik a Same márka szárnyai alatt. A jól csengő névnek hasznát is veszik, például ha a csoport egy új meghódítandó területre lép, akkor elsőként a Lamborghinivel nyitnak.
Célja a "gyengék" megvételének ugyanaz, mint az autósoknál, összevont fejlesztések, nagyobb kedvezmények a beszállítóknál és sorolhatnánk. Emellett a gyártóhelyek kihasználása és jobb szervezése révén lehet még sokat takarékoskodni. Ez majdhogynem művészi szintre lett emelve a Lambónál, mert egy szalagról három-négy márka traktorja gördül le.
A traktoros szakmának szintén megvannak a fórumai, szakújságjai, ahol tesztelik a gépeket, kiegészítőket, és jó tanáccsal látják el a gazdákat. Európában évente kb. 30 ezer traktort értékesítenek, a magyar piac ebből úgy kétezerrel veszi ki a részét. A Lamborghini eladásait tekintve mindkét színtéren a dobogó közeliekhez kell sorolni, éves szinten 10 ezer járművet bocsátanak útjára.
A járművek fogyása tükrözi a mezőgazdaság helyzetét, az idei esztendő nem tartozik az ágazat csúcs évei közé: a traktoreladások a tavalyi 60-70 százalékéra zuhantak vissza. A Lamborghinik ára 4 milliótól egészen 28 millió forintig terjed.