Lamborghini Gallardo: A bika jegyében
A Genfi Autószalon egyik legjobban várt újdonsága az olasz sportkocsigyár új jármûve, a Gallardo volt. Az Audival szoros együttmûködésével készült jármûnek talán még hazai vonatkozása is lehet.
Az esetleges magyar kapcsolatot a motor körül kell keresni. Az azonos padlóvázon, alkatrészeken alapuló sokféle kocsi gyártását tökélyre fejlesztõ Volkswagen konszernnél nem valószínû, hogy kihagyják a kínálkozó lehetõséget, és rövidesen gyõri motort is építenek a Lamborghinikba. A spekulációkra az adhat okot, hogy a szintén Genfben leleplezett Audi Nuvolari kupé tanulmány orrában egy V10-es, ötliteres, turbófeltöltõs erõmû található, amely már most is sokban hasonlít az Audi Hungária honi gyárában készülõ erõforrásra... |
|
De a spekuláció helyett jöjjenek a tények. A legjobb pillanatban érkezett az új sportmodell, ugyanis a 2001-es esztendõben az olasz vállalat éves termelése csak 290 darab autó volt. Közben a legnagyobb rivális Ferrari több ezres számban ontja az ágaskodó lovacskás jármûveket, a Porsche pedig hozzájuk képest szinte tucatárut készít a több tízezres éves termelésével. A most bemutatott "nép"-Lamboóként” emlegetett autó dolga, hogy a Ferrari 360 Modenától és a stuttgartiaktól csábítson el vevõket. |
|
A másik apropó, hogy idén lesz negyven éves a Lamborghini. Feraccio Lamborghini vállalatalapító a bika jegyében született, és ez a jelképeken át, a kocsi típusnevek választásáig mindehol feltûnik. A Gallardóra nem csak ez nyomta rá a bélyegét, hanem az is, hogy a cégnek az Audi a tulajdonosa 1998 óta.
Az elsõ formaterveket 2000-ben fogadták el, amelyet még az Italdesgn-fõnök Giurgiaro rajzolt meg, majd ezen alakított Walter da Silva, aki a VW csoporton belüli sportos márkának a dizájnáért felelõs. A közös munka eredménye a Murcielago kicsinyített másaként ható erõteljes sportkocsi. |
|
A technika az Audi jegyében készült, alumínium és 4x4 hajtás felhasználásával. Masszív és könnyû térváz adja az alapot, amire alu-lemezek kerültek borításként, csak a lökhárítók készültek a strapabíró thermoplasztik nevû mûanyagból. A motor a szokásoknak megfelelõen középen helyezkedik el. Hozzá hatsebességes váltó csatlakozik és kifinomult, elõre 30, hátra 70 százalék nyomatékot adó központi differenciál. A sebességváltó hasonló a konkurenciához, normál, sportos, automata és a lassú, parkoló üzemmód válaszható. Persze kormányról is lehet kapcsolgatni... |
|
A V10-es erõmû fényképe már korábban napvilágra került, a mûszaki adatai, a Cosworth és az Audi házi tunincégének (Quattro GmbH) közre mûködésével készült motornak a következõk: 500 lóerõ 7800-as fordulaton, 510 Nm nyomaték 4500-on, de utóbbi 80 százaléka már 1500-as fordulaton jelentkezik. Ez a dolog és a minden útviszony között biztos haladást ígérõ 4x4-es hajtás eredménye a tervezési elvnek, amely a mindennapokban használható sportos autó megépítését tûzte ki. |
|
A nagysorozatú gyártásnak és takarékoskodásnak tudható be az Audikból ismerõs mûszerfal elemek és kapcsolók. A menettulajdonságok már nem errõl szólnak, hiszen 309 km/óra a végsebesség... |
| |